Vinerea sfântă e ziua cea mare de doliu pentru Biserică; dies amaritudinis (sfântul Ambroziu), qua merito osculum deponimus
(Tertullian), zi aliturgică prin execelenţă, atât în Orient cât şi în
Occident. In Spania, la începutul secolului VII, acest caracter
aliturgic mergea până acolo încât, în această zi, bisericile erau ţinute
închise, fără a se celebra vreo comemorare a morţii Domnului. In schimb
liturghia comună era suplinită în Vinerea Sfântă de recitarea în
particular a întregii psaltiri. Aşa făcea, încă în secolul XIII-XIV,
papa împreună cu anturajul său; obiceiul fusese introdus de călugării
de la Montecassino, care în această zi recitau psalmii cu picioarele
goale. La Roma s-a fixat din secolul V ca staţiune pentru Vinerea Mare
bazilica Sfintei Cruci numită şi sancta Ierusalem.
“Sfinte, mântuitoare și înfricoșate, numește Biserica Patimile Domnului. Sfinte, pentru ca Cel ce le-a răbdat este Sfântul Sfinților, Sfințenia însași; mântuitoare, pentru că ele sunt prețul cu care Domnul a răscumpărat neamul omenesc din robia păcatului; înfricoșate,
pentru că nu poate fi ceva mai cutremurător, mai înfricoșat decît
ocara, rușinea și batjocura pe care făptura le-a aruncat asupra
Făcătorului și Dătătorului de bine, Care pe toate le-a răbdat până la
moarte, rugîndu-Se pentru călăii Săi. Însăși făptura neînsuflețită se cutremură și se revoltă în fața acestei nemaipomenite fărădelegi.
vineri, 3 mai 2013
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu