În această săptămână, de
duminică şi până vineri, se săvârşesc rânduieli bisericești de o
mare frumuseţe, care evidenţiază momentele dramatice legate de Patimile
şi Jertfa Mântuitorului Isus Cristos. Două dintre aceste au o
semnificaţie aparte şi o structură specială. Astfel, Denia din Joia
Patimilor, cunoscută şi sub numele de Denia celor 12 Evanghelii,
recapitulează şi actualizează în conştiinţa credincioşilor istoria
mântuirii, începând cu Cina cea de Taină şi continuând cu prinderea
Mântuitorului în grădina Ghetsimani, aducerea Lui la arhiereii Ana şi
Caiafa, condamnarea de către Sinedriu, judecarea de către Pilat,
batjocorirea, răstignirea şi moartea, încheind cu punerea în mormânt.
Denia
de vineri seara cuprinde rânduiala Prohodului Domnului, cântări de o
frumuseţe şi profunzime deosebite, care evocă deopotrivă durerea nespusă
la vederea Fiului lui Dumnezeu pe cruce, cât şi speranța în biruinţa
Învierii ce se întrezăreşte. Slujba se încheie cu procesiunea de
înconjurare a bisericii, care simbolizează înmormântarea Domnului.
Prin Denie se înţelege slujba Utreniei făcută seara aşa cum se face
în cadrul privegherilor, adică slujba Utreniei, slujba de dimineaţă, se
mută la vremea serii, după ce se sfârşeşte rânduiala Vecerniei.
Tot Denii se numesc şi slujbele din ultima săptămână din Post,
Săptămâna Mare. Slujbele care încep în seara din Duminica Floriilor şi
continuă în serile de luni, marţi, miercuri, joi şi vineri din Săptămâna
Sfintelor Patimi sunt Utrenii, adică slujbe de dimineaţa, făcute
seara.
luni, 14 aprilie 2014
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu