luni, 8 iunie 2009

Hramul Parohiei Greco-Catolice"Sfanta Treime" Ungheni

Astazi 08.06.2009 parohia greco-catolica Ungheni s-a imbracat in straie de sarbatoare.Parohia noastra si-a serbat hramul.La orele 10 dimineata biserica noastra din Ungheni,care a fost sfintita de catre Preafericirea Sa Lucian Muresan anul trecut la data de 07 septembrie,s-a umplut de credinciosi care au luat parte la Sfanta Liturghie.Dupa celebrarea Sfintei Liturghi preotul paroh, Lucian Dudas ,impreuna cu toti credinciosii participanti au plecat genunchii lor in fata Bunului Dumnezeu Intreit ,multumindu-I pentru toate darurile si binecuvantarile primite,cerand totodata ajutor pe viitor pentru a putea trece cu totii impreuna greutatile lumii contemporane.

Sfanta Treime

Invăţătura despre Sfânta Treime - termen care nu apare în Sfânta Scriptură - îşi face simţită prezenţa în filozofia creştină prin intermediul crezurilor postniceene. Unul dintre acestea este exprimat în simbolurile de credinta crestina, mai cu seamă în Simbolul Atanisian:

- Tatăl este creator, dar co-mântuitor, co-sfinţitor;

- Fiul este mântuitor, dar co-creator, co-sfinţitor;

- Spiritul Sfânt este sfinţitor, dar co-creator, co-mântuitor.

Trinitarienii susţin că această dogmă este clar exprimată în Sfanta Scriptura dar că dogma Sfintei Treimi a fost des atacată de către diverşi "eretici", cum sunt numiţi de aceştia adversarii trinităţii, precum Arie şi Macedonie, ca să amintim doar doi dintre marii contestatari ai Sfintei Treimi.

Primele douăConcilii Ecumenice(Niceea - 325 şi Constantinopol - 381) au statornicit definitiv învăţătura de credinţă a Bisericii, inclusiv dogma Sfintei Treimi, astfel că din secolul al IV-lea după Cristos se poate vorbi de o "adevărata cinstire în toată lumea creştină a Sfintei Treimi."

Doctrina Sfintei Treimi exprimată în forma: "Tatăl, Fiul şi Sfântul Spirit întreit în Persoane, dar Unic în fiinţă, este Dumnezeu Atotputernic, Preexistent firii şi complet Independent în raport cu orice" întradevăr face deosebire în mod fundamental de majoritatea celorlalte religii politeiste, în care dumnezeul/dumnezeii iau naştere într-un univers preexistent.

În acelaşi timp această accepţiune a Sfintei Treimi se diferenţiază net şi de viziunea monoteistă a evreiilor nominali, care în 1500 de ani până la Cristos nu au primit niciodată vreo mărturie ce i-ar fi putut duce la o asemenea accepţiune.Problema trinitatii rămâne destul de controversată, la fel cum a fost şi la Conciliul de la Niceea. Un efect indirect al adoptării acestei dogme ca oficială de către bisericile creştine a dus la reacţii adverse în lumea orientală.

Se pot observa remarci condamnatoare şi în scrierile musulmane referitor la această dogmă, ţinând cont că şi islamul are la bază credinţa monoteistă iudaică şi îl acceptă pe Iisus Cristos drept un profet foarte important la fel ca Moise.

Din acest punct de vedere multi exegeţi susţin că "acest cuvânt simplu al adevărului despre mântuire şi despre viaţa veşnică a devenit tot mai greu de răspândit printre necredincioşi datorită acestei dogme, din punct de vedere logic, complicate a trinităţii". Cine are urechi sa audat si ochi sa vadacredinta sa inteleaga.

Duminica Rusaliilor – ziua de naştere a Bisericii


Duminica Cincizecimii este sărbătoarea anuală a pogorârii Spiritului Sfânt peste Sfinţii Apostoli, aşa cum ni se istoriseşte în cartea Faptele Apostolilor din Noul Testament. Acest eveniment, care are loc la 50 zile de la Învierea Domnului, încheie descoperirea faţă de lume şi de creaţie a lui Dumnezeu, prin Mântuitorul Iisus Cristos, şi se întemeiază Biserica.
Astăzi în toate bisericilegreco-catolice se sarbatoreste Cincizecimea sau Pogorârea Sfantului Spirit .Pentru că a avut loc la 50 de zile după Paşti sarbatoarea de astăzi se mai numeşte şi Cincizecime, iar denumirea de Rusalii vine de la o sărbătoare păgână „Rosalia”, o sărbătoare a florilor şi în special a trandafirilor.
Rusaliile, împreună cu Sfintele Paşti, reprezintă cele mai vechi sărbători creştine, fiind sarbatorite încă de pe vremea Sfinţilor Apostoli, aşa cum amintesc: Sfântul Apostol Pavel, Sfântul Apostol Luca, Sf. Irineu, Tertulian, Origen, Sf. Epifanie, canonul 20 al Sinodului I ecumenic. Până la sfârşitul secolului IV şi începutul secolului V, Cincizecimea era o dublă sărbătoare: a Înălţării Domnului şi a Pogorârii Spiritului Sfant.
Pr.Lucian Dudas