Vinerea sfântă e ziua cea mare de doliu pentru Biserică; dies amaritudinis (sfântul Ambroziu), qua merito osculum deponimus
 (Tertullian), zi aliturgică prin execelenţă, atât în Orient cât şi în 
Occident. In Spania, la începutul secolului VII, acest caracter 
aliturgic mergea până acolo încât, în această zi, bisericile erau ţinute
 închise, fără a se celebra vreo comemorare a morţii Domnului. In schimb
 liturghia comună era suplinită în Vinerea Sfântă de recitarea în 
particular a întregii psaltiri. Aşa făcea, încă în secolul XIII-XIV, 
papa împreună cu anturajul său; obiceiul fusese introdus  de călugării 
de la Montecassino, care în această zi recitau psalmii cu picioarele 
goale. La Roma s-a fixat din secolul V ca staţiune pentru Vinerea Mare 
bazilica Sfintei Cruci numită şi sancta Ierusalem.
“Sfinte, mântuitoare și înfricoșate, numește Biserica Patimile Domnului. Sfinte, pentru ca Cel ce le-a răbdat este Sfântul Sfinților, Sfințenia însași; mântuitoare, pentru că ele sunt prețul cu care Domnul a răscumpărat neamul omenesc din robia păcatului; înfricoșate,
 pentru că nu poate fi ceva mai cutremurător, mai înfricoșat decît 
ocara, rușinea și batjocura pe care făptura le-a aruncat asupra 
Făcătorului și Dătătorului de bine, Care pe toate le-a răbdat până la 
moarte, rugîndu-Se pentru călăii Săi. Însăși făptura neînsuflețită se cutremură și se revoltă în fața acestei nemaipomenite fărădelegi.
vineri, 3 mai 2013
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
 




 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu