vineri, 10 aprilie 2015

Vinerea Mare-Prohodul Domnului Cristos

În noaptea zilei de joi spre vineri, Isus a fost dus legat în cetate la Ierusalim, la Sinedriu, unde preoţii împreună cu marele preot urmau să-l judece. Anchetarea s-a desfăşurat în casa comună a marelui preot Caiafa şi a lui Ana. Caiafa strânsese la sfat pe “arhierei şi bătrâni şi cărturari şi căutau mărturie mincinoasă împotriva lui Iisus ca să-L omoare” (Matei 26,59).
Principalele acuzaţii erau hulirea şi autoproclamarea ca Fiu al lui Dumnezeu. În vremurile de atunci, iudeii erau supuşii romanilor şi n-aveau voie să condamne pe nimeni la moarte. Sfatul lor putea doar să-l asculte pe cel învinuit şi să-i propună sentinţa, dar aceasta trebuia aprobată de romani.
Aşa se face că Isus a ajuns în dimineaţa de vineri la Pilat din Pont. Acesta, om sângeros, dar ameninţat de împăratul Tiberius că va muri dacă nu înăbuşă revoltele din Iudeea, se dovedeşte a fi conciliant. Găsindu-l nevinovat pe Isus, îl trimite la regele Irod Antipa. Nici acesta din urmă nu-l găseşte vinovat şi-l trimite iar la Pilat.
Fiind Paştele evreiesc, Pilat a întrebat mulţimea adunată în faţa palatului pe cine să elibereze dintre cei doi judecaţi în acea zi: pe Iisus sau pe tâlharul Baraba? Prin mulţimea pestriţă şi-au făcut loc şi conducătorii iudeilor, care îndemnau pe cei de faţă să-l elibereze pe Baraba, iar Isus să fie condamnat la moarte prin răstignire.
E ziua în care nu se săvârşeşte Sfânta Liturghie
A urmat procesiunea, iar pe umerii lui Isus a fost pusă o cruce grea. Mântuitorul a urcat Via Dolorosa înconjurat de mulţimea care-l scuipa şi-l umilea, strigându-i să se salveze acum singur, dacă este Fiul lui Dumnezeu. După 14 opriri, a ajuns pe dealul Căpăţânii. A urmat răstignirea, umilirea şi ridicarea crucii între doi condamnaţi tâlhari.
La picioarele lui au stat mereu Fecioara Maria, Ioan şi Maria Magdalena. După câteva ore de agonie, Isus şi-a dat ultima suflare. Spre a se convinge că Cristos a murit cu adevărat, un ostaş i-a împuns coasta cu suliţa şi îndată au ţâşnit sânge şi apă. Conform Bibliei, pământul s-a cutremurat, soarele s-a întunecat, multe suflete au plecat la cer, iar catapeteasma din templu s-a rupt.
Iosif din Arimateea l-a coborât pe Isus de pe cruce şi l-a îngropat împreună cu Nicodim, în mormântul său aflat într-o grădină din apropierea locului răstignirii. Corpul lui a fost luat şi aşezat în mormânt într-un giulgiu, iar peste mormânt a fost prăvălită o piatră mare, ca trupul lui Isus să nu fie furat de apostolii
lui. Totodată, au rămas de pază doi soldaţi romani.
Vinerea Mare este zi aliturgică, adică nu se săvârşeşte Sfânta Liturghie, ci o ceremonie de scoatere a Sfântului Epitaf din altar şi aşezarea lui pe o masă, în mijlocul bisericii. Prin scoaterea Sfântului Epitaf retrăim coborârea de pe Cruce a lui Cristos şi pregătirea Trupului Său pentru înmormântare.

10 comentarii:

Gina Radna spunea...

Este,, Pagina mea de Folos la Eurovision,, toti marturi cu cugetul meu spurcat 1900-vesnic sint relicva in Mamvrii stejar eu cu parintii bunicii 3 soti 1500-vesnic si etern.

Gina Radna spunea...

Sint votata Eurovision,Frontul plugarilor si Partidul tiganesc roman, Jisc ALDE si restul cu toate concursurile toti pomenitii, la comun tot trecut in rolul agricol,in carta funciara.Este cartea mea vesnic comuna toti arhiva dezmembraminte 1900-vesnic toti.

Gina Radna spunea...

Est Literatura mea,, Arca de tarie,, bine si frumos fericire la toti oamenii, frenologia mea 1500-etern si vesnic[sint Recenzor Gogol R.M cnp[parintii bunicii sotul tin borderoul vesnic].Este arbore literatura mea pe valea asta cogaioneza vesnic[senin de azur si bolta nocturna vesnic.

Gina Radna spunea...

Este Rolul meu agricol la Cain Mici de Ag...Cermg.....sint Stapana cu succesiunea [harta 1900-vesnic....puncte clare vesnic data ziua ora locul ceasul vesnic].Functionar Stare de Razboi 1500-etern si vesnic eu R.M cnp, vesnic.

Gina Radna spunea...

Are stiinta ,materia, si seria genetica a mea Babele trovante monolite de 13 cum am cerut 1900-etern si vesnic].

Gina Radna spunea...

E legea mea vesnica la Dumnezeu, Isus din Viflaim, 1900-vesnic,Patrafir vesnic.

Gina Radna spunea...

Sint Urmele mele Hortyste la AZO, 1900-vesnic[rusii vesnic].

Gina Radna spunea...

Este tot calabalicul meu serios de 10 corect la Mohaci-Zeged captcha gratuit, al lor 1900-vesnic.

Gina Radna spunea...

Este Panoul meu de Brookeraj romanesc R.M cnp, 1900-vesnic marturii datate cu carbon minoice vesnic.

Gina Radna spunea...

Sint semnele mele peste tot catolice,noaptea vesnic.